Thursday, September 30, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

It's Over.....???

It's so really3x...............
FAKKING......!!!!!!
(astagfirullahalazim)

Suma hlg......
Ni suma pasal ko la......


selepas dihancurkan..........sehancur hatiku........

Stakat ni ko la yg ke 5 kot pd aku....
Sblm ni da 256, 512, 1G n 2G.....
Suma kne culik......
Tggl ko je 4G.......
Tp ko wat prangai lak.....

Ko tau x yg ko smpan amanah dr aku.....
Dlm 2 da full tesis aku yg dh siap....
Presentation tesis aku yg siap gak....
Tp ko kecewa kan aku.....

Udah la.....
Aku malas nak pk ag pasal ko.....

Lastly.....

2 assg aku dh siap....
Guru dan Cabaran Semasa 
Asas Kepimpinan Profesional

Mmg malas la nak wat tp mmg kne wat gak la...
Mlm ni gak dh settle powerpoint utk bntang tesis nnt....
Tambah skit2 n bg cantik je pon...hehe...

Tp tggl 1 ag assg...
Analisa Wacana...
Merupakan assg terakhir aku di sini....sob3...
Pasni pasti aku akan merindui bahang membuat assg ni...
Tuesday, September 28, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Saya Betul2 Sangat Bz......Kot......

Assg da 3....
Guru dan cabaran semasa.......siap.....1 night....hehe...
Asas Kepimpinan Profesional.....
Kne tlg ckg norman....jantan x gna....kah3....
juz da nota n bhn....
1 ayat x buat ag.....lek la....
Analisis Wacana.....
haram x sntuh lgsung.....

Tetiba aku dikehendaki menyiapkan PPT Tesis....!!!!
utk bentang peringkat IPG nnt.....
hanya 3 org je yg terpilih....
x sgka tp bersyukur.....

Br jmpe en. satmi satgi td....
cek2 tgk2...
Alhamdulillah.....x da pe yg nak btolkan ag....
juz nak best die soh tmbah2 skit je la....
ok la 2.....kejap je leh wat....


Meronggeng Raya 2

Sabtu ari 2 ktrg p terjah raya....
Suma ni ats jmputan ok bkn pjuk rayu utk mtk mereka2 ini membuat jamuan utk kami.....


1st umah En. Poji


2nd Umah En. Teng


3rd umah Pn. Lidot....
Yg beso kat blakang 2 Pn. Lidot la 2.....
Cam rombongan meminang utk pengantin laki lak kan.....
Khas wat romate yg bernama Pijie....kah3....


Pastu ktrg p umah En. Tesco.....
Kat cni Yunikong nak bli Speka.....haha...


Haaa....yg best ni kat umah Pn. Soraya....
Beliau menyuruh kami wat la cam umah sendri....
Mmg pon kami tunaikan amanah beliau 2.....

Last skali p umah En. Rajak....
x leh lelama sbb da urusan laen ari 2...
huhu...xpe, jnji dtg kan....

Selamat Hari Raya

Selamat Hari Raya buat semua bloggers....
Raya taun ni sme gak cm taun2 laen.....
Tp menu utama taun ni ialah rendang rusa....hahaha...
Penat memburu woo.....:p
Gambar di bawah menceritakan segalanya......:)


Mak n Abah.....


Da 2 org lg tkg ambik gambar jerk....haha....


Menu utama - SATE.....mkn puas2....haha...
sate rusa pon da gak....


1 klas time skol men dtg mai umah aku....
rmai gla...hehe...
ktrg konvoi ari 2....


Last skali p umah Ust Sobri....
Ust ni ngaja ktrg Lughotul Arobiah....
Beliau siap puji ag batch ktrg yg merupakan batch terbaik....
Spoting bis r....hahaha....
Padahal ktrg ni nakal kot.....
Nakal sopan.....wakakaka....

Kalo ikt kan sepanjang mggu raya 2....
Aku mmg x sht....
Asik btuk jerk....
Siap da rasa skit rusuk ag....
Huk3.....

Thursday, September 23, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Bahaya Mandi Malam

Baca penjelasan di bawah mengenai kes mandi malam. Pada tahun 1983, saya mula gemar bermain badminton dan budaya ini berterusan sehingga tahun 1998. Selalunya saya main pada waktu malam dan sekembalinya saya akan mandi sebelum tidur. Selalunya saya bermain badminton 2 kali seminggu atau lebih. Saya perhatikan bahawa tapak tangan saya semakin basah semenjak saya bermain badminton. Pada penghujung 1980an arwah guru saya mula mengajarkan ilmu bahawa elakkan mandi malam bagi mengelakkan penyakit paru-paru berair.Saya macam percaya dengan tidak kata-kata guru saya ini kerana maklumlah saya lulusan universiti sedangkan guru saya tidak masuk universiti. Saya tidak menolak atau menerima saranan beliau namun saya menjalankan proses sains iaitu membuat proses pemerhatian untuk mendapatkan keputusan.

Bila ada kesempatan ke hospital sewaktu menziarahi rakan atau saudara, saya meluangkan masa berjumpa dengan pesakit yang kena penyakit paru-paru berair. Saya perhatikan pesakit ini ditebuk lubang pada dadanya untuk memasukkan saluran getah kira-kira diameter 5mm. Salur getah ini disambungkan dihujungnya kepada satu beg plastic transparens. Di dalam beg plastik transparens ini terkandung cecair pekat mirip air jus tembikai. Saya mula bertanya kepada pesakit ini tentang penyakitnya serta sejarah hidupnya. Pesakit ini memberitahu saya bahawa beliau kena penyakit paru-paru berair. Setelah berbagai soalan saya ajukan, akhirnya saya dapat satu soalan cepu mas iaitu ada main badminton ke??Pesakit ini memberitahu saya bahawa ia bermain badminton semenjak belasan tahun hingga usia sekarang iaitu lebih 50 tahun.

Ia bermain waktu malam dan selepas bermain beliau akan mandi. Dari proses sains secara membuat pemerhatian ini saya sudah boleh membuat kesimpulan iaitu mandi malam boleh menyebabkan paru-paru berair. Dari satu pemerhatian ini, kajian saya masih belum mantap kerana terdapat pelbagai variable lain yang saya lupa masukkan dalam kajian ini. Dengan itu, saya meneruskan kajian ini kep ada ramai orang lain dan hasilnya menakjubkan. Sememangnya korelasi mandi malam dengan masalah paru-paru adalah tersangat kuat. Dengan ini kesimpulan asal saya adalah tepat dan benar iaitu mandi malam menyebabkan masalah paru-paru seperti paru-paru berair. Pada kira-kira 3 bulan lepas, seorang rakan sekerja saya yang bakal pencen pada Februari ini telah dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) kerana masalah paru-paru. Saya bersama beberapa rakan dan Ketua Jabatan datang melawat pesakit ini di HSA.

Apabila sampai dan bertemu pesakit ini, kami terus mengajukan apakah sebenarnya penyakit yang dialami rakan sekerja saya ini. Setelah beliau memberitahu beliau menghadapi masalah paru-paru berair, saya terus mengajukan soalan "Sipolan, engkau selalu mandi malam ke? ". Belum sempat pesakit ini menjawab, isterinya segera mencelah "Dia memang selalu mandi malam. Orang dah pesan jangan mandi malam tetapi dia degil terus mandi malam. Kadang-kadang kalau musim panas, dia ni mandi malam dua kali untuk menyejukkan badannya ". Sahabat saya diam tersipu-sipu lalu berkata "badan dah panas, nak buat apa! ". Begitulah kata-kata orang yang degil. kesan minum air batu Mari kita kupas satu demi satu dan mulakan dengan kesan minum air batu ke atas paru-paru. Mari kita buat eksperimen pertama. Ambil sebiji gelas, masukkan beberapa ketul ais dan tambahkan sedikit air. Biarkan di atas meja untuk tempuh beberapa minit. Perhatikan apa yang terjadi di permukaan luar gelas ini.

Dari eksperimen ini, kita akan perhatikan titisan air di permukaan luar gelas ini. Kesimpulan dari eksperimen mudah in ialah, suhu sejuk dari bahagian dalam gelas boleh menyebabkan proses kondensasi wap air di udara berlaku di mana wap air ini akan bertukar bentuk dari wap kepada air. Dalam anatomi manusia, saluran esofagus adalah saluran yang membawa makanan dan minuman dari mulut ke perut. Di sekeliling saluran esophagus ini terdapat binaan paru-paru. Unit terkecil bagi paru-paru ialah alveolus. Alveolus adalah binaan mirip sebiji belon. Udara di dalam alveolus ini sangat lembab (high humidity).

Apabila seseorang minum air batu seperti jus apel atau jus oren, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang terletak berhampiran esofagus ini juga menjadi sejuk. Keadaan ini akan menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair air. Air ini akan terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses minum air batu ini berterusan untuk sekian tahun, proses ini juga akan berterusan dan akibatnya ialah semakin banyak air terkumpul di alveolus dan air ini akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain.

Air yang terkumpul di alveolus (paru-paru) ini akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan fungsinya iaitu menjalankan pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Lebih banyak air terkumpul akan mengurangkan bahagian paru-paru untuk menjalankan fungsi asas paru-paru iaitu pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Itulah sebabnya orang yang gemar dan kerap minum air batu akan cepat mengah bila berbuat aktiviti lasak kerana pertukaran udara di paru-paru tidak mencukupi.Daripada situasi ini, badan bertindak balas menghasilkan satu tindak balas iaitu tapak tangan lembap dan basah. Kajian saintifik ini telah dimantapkan dengan mencari data ujian kes sebenar ke atas sampel-sampel orang yang memang suka minum air batu.

Beratus sampel dikaji dan salah seorang pelajar saya akhirnya memilih tajuk yang berkaitan bagi Projek Tahun Akhir beliau. Saya banyak membantu beliau dan pelajar ini juga sebenarnya banyak membantu saya. Salah satu sampel yang menarik dalam kajian saya ini ialah satu hamba Allah saya namakan Mr Y. Mr Y berusia 48 tahun. Seorang ketua jabatan yang tabiaatnya ialah gemar air batu. Biliknya sentiasa berhawa dingin namun yang peliknya ialah tingkap bilik Mr Y sentiasa terbuka agar biliknya tidak sejuk (panas).

Mr Y juga gemar berbaju dua lapis atau memakai blazer walaupun cuca agak panas bagi saya. Namun yang paling menggelikan hati saya ialah beliau tidak boleh tidur bersama isteri, alasannya ialah bila tidur dengan isteri, siisteri hendak buka kipas syiling tetapi Mr Y tidak membenarkan kerana sejuk. Bagi mengelakkan pergaduhan, isteri tidur dengan anak-anak dengan membuka kipas sementara Mr Y tidur bersendirian tanpa buka kipas. Bagi makluman pembaca sekelian, Mr Y sudah kena simptom "kalah sejuk" iaitu antara pelbagai kesan dari masalah paru-parunya. Dengan ini dirumuskan bahawa:-MANDI MALAM DAN MINUM AIR BATU merosakkan paru-paru

so dlm hal ne,kena jdkn panduan bhy mandi malam..
Wednesday, September 15, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi
Tuesday, September 14, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Uhuk...Uhuk.....Uhuk....

Dah dekat 2 bln kot....
Asik batuk2 jerk....
Rusuk pon ase sakit semcm je....eerrmmm...
Sunday, September 12, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Pembukaan Malam Raya....

Pada malam raya ni...
Ktrg wat keje ngarut....eh2....ngarut ke...hahaa...
Menda best la....
Jemput la tgk video ni....:)


video

time ni ktrg p bakar bunga api....
hrga nye da la rm3++ g2....
mmg puas gla la....
cantik sgt.....hehe....

video

Jemput la tgk....
Jgn malu2 n segan2...
Taun ni x dpt wat meriam sbb asik ujan je wktu mlm...
Lg pon musim bayi2 muncul....
Gangguan kte mak2 beliau...
So, sebarang letupan yg memberangsangkan terpaksa ditunda ke tahun hadapan....:p

Selamat Hari Raya Semua Bloggers......:)

Wednesday, September 8, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Pengumuman Hari Raya

Malam ni ready utk dgr menda ni.....

Kebiasaannya

Masa mula2 2 penuh org.....
Ramai gla....
Tp kini sudah berkurang.....
Makin lama makin sikit.....

Macam ni la keadaan kebanyakkan tempat.....
Masa mula2 ketibaannya.....
Org2 yg dtg sgt ramai.....
Tgk pon seronok.....:)

Ble dh nak habis ni....
Semangkin berkurangan....
yg best pon time bkk posa la sbb cm x da saingan jerk....kah3....
Tp time terawih lak, mula2 dlu 10 saf tp tggl 3 saf jerk...

Tgk la nnt pas raya....
Tggl 1 saf....ish3............
Time bln ni la waktu subuh ramai org....
Lepas ni.....
Tggl beberapa org jerk.....
Harap segalanya berkekalan di bulan2 lain....

Tunaikan Sebelum Terlambat

Sudahkah anda memunaikan tanggungjawab anda...???
Jika belum, tunaikan sekarang sebelum terlambat.....
Dateline dah dekat ni.....
Kewajiban mesti dilaksanakan.....

Tuesday, September 7, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Tukar

Rmai gla org arini.....
(cm la ari laen x ramai gak)
P bank Islam utk tukar kad je pon...
kad lama dh rosak....

Monday, September 6, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Isnin

Arini x tau nak wat pe....
Dok kemas2 umah....
Agak bosan p jln2 kat Ipoh jap.....hihi...
Ptg p bazar lak cri mknan......
Mlm lak x tau nak kaco sapa.....
Nak kaco die, bz lak....huhu.....
Sunday, September 5, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Balik Raya

Hari Sabtu br aku smpai kat rumah....
Bkn xmo lik awl tp mmg g2 la....haha...
Blik pon tmpang Azhar....hehe...
Smpai Taiping mlm Sabtu 2 br la aku naek tren p lik kg....

Sblm lik 2 dpt dt raya dr tutor kesayangan....hihi...



Thanks....:)

Tima kasih yg sbb sudi jmpe sy sblm cuti raya ni....
Sy ske sgt wlau pon jap....:)
Maklumla memsg bz kan.....
Dpt hadiah dr awk....
Sori x tau nak bg pe kat awk....huhu...


Selamat hari Raya yg...
maap zahir batin....
Jg dri baek2...
Jgn maen mercun....maen game x pe....
Tlg mak kat umah masak2....jgn tau mrayap jerk ea....hihihi...
Sori kalo wat awk skt ati slama ni.....

Post Tertunggak

Kat bawah 2 suma post tertunggak aku....hihihi...
Maklumlah bz kan....MQA ag.....tesis ag....
Ish3.....byk gak kan....
Oleh itu....
Jemput2 la p komen puas2 kat c2.....:)


Menda ni la yg buat aku bz....
Ni br 30% tau....
da ag....hahaha....

Rehat Minda

Agak boring dok maktab....
P jln2 la kan....hahaha....






Mcm ni la hdup di perantauan.....



Makanan utama di perantauan....



Harta menda yg aku beli masa di perantauan....hahaha....

Selesai Pembentangan

Pembentangan tesis dh selesai....
Aku sidang pertama....org kedua pas sudin.....
Tajuk aku Minat Murid dalam Mata Pelajaran Kajian Tempatan Berdasarkan Kaedah Seni Visual....
Dalam kajian ni, aku menerapkan kaedah seni visual dlm P&P....

Sbb aku pilih kaedah ni ialah sbb sng nak handle bdk....hahaha...
Bg je kertas A4 sorg 1...
Pas2 lukis la pe yg aku soh lukis....
Diorg suka, pas2 senyap la klas......hihihi....

Masa pembentangan ni x da ase debar2 pon.....lek je.....(hakikat ni)
Aku kre nak bis cpt jerk...huhu...



Pendaftaran Peserta


Panel Penilai
yg berdiri 2 bukan ye....
Dh mcm Imam Muda la plak....



Antara aksi2 pembentangan....hahaha....

Selesai  aku nye pembentangan....
Diriku dikomen....hahaha...
Syukur alhamdulillah....x da komen yg menyakitkan telinga tp memberangsangkan....
Tesis yg dihasilkan sgt berkualiti.....waahhh...x sgka tol...
Jarang en. pojie puji org....hahaha....
Cuma da ejaan kne btol yg plg utama cm na aku leh tersalah eja dr "responden" kpd "respondan"
Memalukan tol.....(malu ker....cm klaka jerk....hahaha....)

Semoga aku dpt hasilkan tesis yg berkualiti selepas ni....
Amin.....



Chelsea Forever...!!!

Chelsea Forever...!!!