Saturday, November 13, 2010 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Kome nak tau x...??




Aku orang Perak. Lahir kat Perak. Aku berdarah Jawa + Banjar = Banjawa. Boleh la nak cakap2 sikit dua2 bahasa. Bahasa Perak pon boleh tapi biasa gune bahasa standard je. Bile duk negeri orang ni, aku boleh la cakap2 sikit bahasa dorg. Bahasa Ganu, Klate, Utara tapinye, pelat kePERAKkan aku kadang2 tak dapat dibendung. Membuatkan kadang2 ada kawan yang pelik dengan perkataan yang aku sebut. Kalau kat Perak, semua orang memang dah biasa gune perkataan2 tu. Membuatkan aku berasa rindu untuk pulang ke Perak tercinta. Aku bangga dengan Perak!!

Untuk makluman korang semua, Perak adalah negeri yang paling banyak bahasa/loghat yang dituturkan di rumah antara lain2 negeri. Semua bahasa/loghat yang digunakan adalah mengikut tempat2nya. Kawasan Parit Buntar atau bahagian utara Perak, banyak yang guna hang (Loghat Utara). Kawasan Pengkalan Hulu yang dekat dengan Siam, ada gune bahasa Siam. Kawasan grik sempadan Klate, bahasa Klate. Kawasan bandar macam Ipoh gune bahasa standard. Kawasan Kampar ke Selatan, ada macam2 bahasa, yang orang Kampar ada bahasa Kampar. Orang Mendeleng, bahasa Mendeleng. Orang Jawa, bahasa Jawa. Orang Banjar, bahasa Banjar. Macam kat tempat aku, Teluk Intan, ada Jawa, Banjar, Mendeleng dan Perak sikit2. Jadi, kat sini aku nak kongsi 11 perkara yang perlu korang kena taw pasal bahasa/loghat Perak.

1. Kebanyakan perkataan berakhir dengan -as akan dibunyikan dengan -eh (e untuk ekor)

gelas = geleh
kelas = keleh
rampas = ghampeh

2. Kebanyakan perkataan berakhir dengan -ar akan dibunyikan dengan -o

seluar = seluo
putar = puto
gemar = gemo

3. Kebanyakan perkataan berkahir dengan -ir akan dibunyikan dengan -io

air = aio (ayo)
pasir = pasio
kafir = kapio

4. Kebanyakan perkataan berakhir dengan -al akan dibunyikan dengan -e (e utk ekor)

kapal = kape
bantal = bante
gagal = gage

5. Kebanyakan perkataan yang berakhir dengan -ing akan dibunyikan dengan -in

kuning = kunin
pening = penin
guling = gulin

6. Kebanyakan perkataan yang bermula dengan r- atau ditengah -r- akan dibunyikan dengan gh-

rumah = ghumah
merah = meghah
raba = ghabe

7. Ada perkataan English yang turut terkena impak loghat Perak

last = leh
(Jangan nak memandai sebut fast tu feh lak. Wat malu je, org perak pon xkan sebut camtu).

8. Orang luar Perak selalu salah faham dengan penggunaan kata ganti diri Perak

teman = saya/aku
mike = awak (sorang)
kome = engkau (boleh digunakan untuk sorang atau berdua)
kume = kami (lebih dari sorang)
mengkema = engkau orang/korang (ramai)
yob/yeop = panggilan untuk orang laki yang kite xtaw nama dia
yob/yeop = juga panggilan untuk anak lelaki sulung
yong = panggilan untuk org perempuan yang kite xtaw nama dia
yong = juga panggilan untuk anak perempuan sulung

9. Ramai orang luar Perak yang tahu bahawa ate ialah perkataan Perak. Ramai antara mereka yang asyik tertanya apa maksud ate. Sedangkan bagi orang Perak sendiri, perkataan ate tu digunakan sebagai penyedap ayat. Biasanya, apabila diterjemahkan akan berbunyi seperti "habis tu". Tapi, jangan memandai sebut ate kat setiap ayat. Biar kena pada ayatnya.

10. Penggunaan matawang ringgit adalah agak unik

1 sen = 1 duit
5 sen = 5 duit
10 sen = sekupang
15 sen = 15 duit
20 sen = 2 kupang
25 sen = 2 kupang 5 duit
RM 1.00 = seghengget
RM 1.25 = seghengget suku
RM 1.50 = tengah 2 hengget

11. Ada beberapa perkataan lain yang langsung takde dalam kamus. Berikut adalah antara yang aku masih ingat.

bujuk = ikan haruan
bolen = telanjang bulat
cucor pisang = cekodok pisang
cucor bawang = cekodok bawang
cucor = jirus
cabuk = berkudis buruk 
tumpo = mati (bahasa kasar)
pegho = sampan
cebok = alat mencedok air
bebeno = sungguh/sangat
nyor = kelapa
biut = degil
begholoh = tidor
tak sio = tak mahu
teghoyak = menangis
bedeah = tipu/menipu
piat = pulas
petia = perhati
bedek = belek
kela = gaduh
kayo = pergi buang air
kayo beso = berak
kayo kecik = kencing
yangat = kopi atau teh panas
tepek = lempeng
jamban = (selain makna biasa) pelantar atau rakit tempat mandi di sungai dibuat dari                                                       
                 batang balak
kulu = kehulu
kelio = kehilir
kedarat = hala menjauhi sangai
kebaroh = hala kesungai
tebin = tepi sungai
telio = teringin
buah kanto = buah enau
koi = kueh
cekelat = gula gula
kutey = cubit halus
kutei = dah lama
nohen = buat dek jer..
kodak/kekodak = lebihan/serbuk kueh
ngekek = ketawa terbahak bahak
ngonyam/gatei = gatal (berkaitan lelaki/perempuan)
seniat = pukul dengan lidi
sidang = hujan berhenti
samo = warna merah jambu
geduak = kerdas (sejenis ulam)
getik = benci
amra = kedondong
meghenin = berkilat
melantak = kuat makan
megholoh = kuat tidor
hambo tebo = bersepah/berselerak
nganto = sejenis permainan anak muda bulan puasa

* Thanks kepada orang kampung yang sudi kongsi ilmu ni. Aku pon bukan suma tau loghat Perak ni...:)

6 wasiat:

Qa said...

weh abaikan..abaikan..hahaha..bru tahu komen ko kt ats yeaa..

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

haa...tau pon ko...ish3....2 la plik2 je...

ijatnuar87 said...

uik...pelik nih..camner nak jadik org perak nih,hahahah

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

hehe...xpe pokjat...sng je sbnr nye...blaja la skit2...aku dok lme pon x brapa tau sgt....:p

Anonymous said...

hehe biasele kome pon..itu pon idok le sume ade kome idop sane nanti tau le kome heheh gheti x gheti kene gheti le juge hehehe teman yakin yeop2 n yong2 sume boleh yg penting heheh Perak No1 hehe

Anonymous said...

hehe biasele kome pon..itu pon idok le sume ade kome idop sane nanti tau le kome heheh gheti x gheti kene gheti le juge hehehe teman yakin yeop2 n yong2 sume boleh yg penting heheh Perak No1 hehe -kiasan andrea

Chelsea Forever...!!!

Chelsea Forever...!!!