Thursday, January 6, 2011 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Ini Khurafat....!!!!

Semalam aku dapat satu mesej kat hanphone aku. Mesej tu dah biasa sangat dah aku terima dan bagi aku mesej 2 menyemak je. Hohoho.... Ikot suke aku la nak kata macam tu pon. Nak tau tak mesej tu mesej pe...???


Mesej ini bertaip begini.......


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ya Allah
Ya Rahman
Ya Rahim
Ya Malik
Ya Qudus
Ya Salam
Ya Mu'min
Ya Muhaimin
Ya Aziz
Ya Jabar
Ya Mutakabbir


Kirimkanlah kepada 9 orang asma ALLAH ini, insyaAllah kamu akan mendapat berita baik esok. Siapa yang tak menghiraukannya, maka akan mendapat masalah yang buruk selama 6 tahun. Apakah anda tidak mau mengorbankan 9 sen kerana asma ALLAH? Dalam waktu 1 jam anda akan mendapat REZEKI yang tiada tara jumlahnya. Jangan dipermainkan. Demi Allah ini amanah dan jangan dihapuskan sebelum dikirimkan kepada 9 orang.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Mengikut apa yang aku belajar sebelum ini. Perkara seperti ini adalah HARAM dipercayai...!! Kenapa...??? Sebab dah difatwakan oleh ulama' tu haram, haram la... Jangan la degil lak nak gi pertikaikan apa yang telah dipersepakati oleh ulama' tu.


Dulu dikenali sebagai surat berantai sebab HP x da lagi masa tu. Guna surat je la kan. Banyak tersebar terutama di masjid-masjid dan surau-surat. Aku dapat aku buang sebab ikut kata atuk aku. InsyaAllah selamat je aku sampai ke hari ini.


Apa yang hendak disampaikan itu bagus seperti memuji nama-nama Allah, meminta kita mengingati Allah dan sebagainya. Tapi cuba kita sama-sama pikirkan, adakah kita buat semua tu kerana takutkan ancaman yang telah dikatakan dalam surat itu atau seikhlas hati kita...???


Setiap ibadah itu mesti dilakukan dengan ikhlas. Jika kita diancam seperti itu, mesti la da tak ikhlas kan. Hohoho... Andai anda tidak menyebarkan kepada 9 orang, anda akan ditimpa bencana. Cuba kita hanya mampu menghantar hanya pada 5 orang dan kredit lak habis masa tu. Teruk tu. Hahaha... Oleh itu, tinggalkanlah kepercayaan karut ini. Aku bukanlah tinggi ilmu untuk memberikan hujah-hujah yang lebih mantap tapi sekadar perkongsian ilmu dan aku cuba memberikan contoh yang mudah sahaja...:)


Untuk lebih lanjut. Lawat sini.... Asal Usul & Hukum SMS dan Surat Berantai


Tak pun boleh rujuk kat sini..... Hukum Surat & SMS Berantai


Renung-renungkan dan Selamat beramal...:) Hehehe....


10 wasiat:

Dyaz Hererra said...

LIKE THIS!!~

adek pon ad dpat mc8 camni..

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

delete je....khurafat je suma 2....hoho...

ijatnuar87 said...

btol tu...dah byk kali dpt...nak marah tukang hantar xleh,sbb kwn...juz leh nasihat jek la...

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

jgn la mrh pokjat....tgur je cra elok...skang ni kalo mrh mrajuk...hahaha....die xnak ikt, die nye pasal sbb ko dh smpaikan dh....:D

princess laila said...

btol3..!! khurafat jek sume tuh..

░♥si lampu neon♥░ said...

AKU TAK LAYAN BENDE2 NI..TAPI SETAKAT BACA BUAT RENUNGAN DAN ZIKIR TAKPE LAA


CHECK ENTRI MANTAP NI :
# TWITTER ARTIS MALAYSIA ! #
# STICKER KERETA YANG LAWAK#
# NAK PINDAH WORDPRESS?? #

edy said...

slalu gak dpt msg ni

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

laila : bertambah semangat bla ustzah laila menyokong...hahaha....

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

lampu neon : bgos2...g2 je x pe....seruan nya baik tapi disalahgunakan....2 yg jd haram 2....huhu...

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

edy : delete je...hehe..

Chelsea Forever...!!!

Chelsea Forever...!!!