Thursday, January 20, 2011 | By: gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi

Perjalanan Hidup = Kenduri

Assalamualaikum.......:)

Jawab je...wajib tu...hoho...

Cite ari ni pasal hidup. Ramai orang kata hidup ni ibarat roda. Kadang-kadang kita berada di atas dan kadang-kadang kita berada di bawah. Kenapa itu terjadi. 2 sebab.... Pertama ialah takdir dan yang kedua ialah sebab diri kita sendiri....


“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Ra'd : ayat 11)

Oleh itu kita sebagai hambaNya tidak boleh hanya berserah kepada takdir sahaja...:-) 

Perjalanan hidup kita ni boleh juga diterjemahkan dengan kenduri... Hehehe... Sebab apa aku kata macam ni... Mungkin sebab aku suka makan... Hahaha... Gurau je.... Dalam masyarakat kita ni banyak sangat kenduri... Seolah-olah kenduri ni seperti aturan hidup kita... Kebanyakkannya mengikut adat masyarakat.... Tak salah nak buat kenduri sebab itu merupakan salah satu jalan sedekah...:-)

1)
Pada masa bayi dalam perut @ fetus (pendek katanya) ada orang melakukan majlis lenggang perut... Hehehe..

2) 
Selepas kelahiran anak, majlis cukur jambul pon dilakukan... Semua mesti penah kene ni... Tak kira laki ke pompuan...:D

3)
Bila kanak-kanak sudah semakin meningkat usia... Mereka dikhatankan @ JAWI @ potong... Bukan potong  semua pon....Kalo tak, abis la... Hahaha... (Hanya untuk lelaki sahaja)

4)
Selepas itu, lelaki dan perempuan pon disatukan dalam majlis kenduri kahwin.....:)

5)
Kenduri doa selamat selalunya diadakan setelah mendapat sebarang ganjaran @ kebaikan sebagai tanda kesyukuran.....

6)

Kenduri tahlil sebagai petanda kita sudah berakhir di dunia ini....Huhu...

Kesimpulannya, apa yang aku nak cakap kat sini... Kitaran hidup kita ini boleh juga diterjemahkan kepada kenduri yang dilaksanakan di dalam masyarakat kita... Begitu singkat sekali kehidupan kita di dunia ini kan... Sedar tak sedar kita dah sampai ke penghujungnya....

Segala salah silap mohon ampun ye kawan-kawan.... Kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan... 

* Semua gambar ni adalah tujuan hiasan sahaja... Tiada kaitan antara hidup dan mati... Thanks google coz sudi sponser gambar ni ye.... Hehehe....







8 wasiat:

ku izzati said...

baru perasan..
dari mula hidup kita smpai akhir mesti ada kenduri..tak termasuk bufday lg

QuRrAtUl QuAiFa.. said...

doh mg bila nk kahwin

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

ku : hahaha...tau dh kan...besday 2 termasuk la dlm kenduri doa selamat...:)

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

QuRrAtUl QuAiFa..: ntah la aini....hoho...

ijatnuar87 said...

heheheh...btol tu ayie,kita lahir disambut dengan azan,dan kita meninggal disambut dengan solat,betapa singkatnya perjalanan idup ini,sesingkat masa antara azan dan solat

princess laila said...

kenduri bday xder ker..?? hee.. valueble entry! mohon maaf gak kalo ad wat salah ea.. :)

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

ijat : haa...btol sgt la 2...hoho...:)

gEnEraL aRe-yiE aL-BaNjaRi said...

laila : kenduri besday 2 kan kte leh wat sme dgn knduri doa slamat....tol x...:)

ooo...ye ek...xpe2....mohon maap gak kalo da slh slp n terkasar bhsa ea...:)

Chelsea Forever...!!!

Chelsea Forever...!!!